FAQ   Szukaj   Użytkownicy   Grupy   Galerie   Rejestracja   Profil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości   Zaloguj     
Rynek transportowy w polsce.

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum ZAPRASZAMY forumtruckerskie.c0.pl Strona Główna :: Firmy
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
DitekKLB
Zasłużony



Dołączył: 27 Lip 2011
Posty: 149
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Kluczbork
Płeć: Chłopak

PostWysłany: Czw 18:52, 28 Lip 2011    Temat postu: Rynek transportowy w polsce.

Rynek transportowy w Polsce

Branża transportowa w Polsce staje w obliczu realnej konkurencji ze strony firm Unii Europejskiej, także na terenie naszego kraju. Aby jej sprostać istotna wydaje się zdolność do spełnianie norm i innych wymagań ze strony europejskich kontrahentów. Dlatego Instytut Badania Opinii i Rynku PENTOR Wrocław w połowie zeszłego roku przeprowadził wieloaspektowe badanie polskiego rynku transportowego.

Celem badania było stworzenie charakterystyki firm świadczących usługi transportowe, zarówno ze wzgędu na posiadany tabor i świadczone usługi, jak też i inne elementy (np. używane oleje, stosowane systemy lokalizacyjne).

W badaniu wzięły udział zarówno firmy świadczące usługi w transporcie krajowym, jak i w transporcie międzynarodowym. Aż 81 proc. badanych firm świadczyło usługi w transporcie zarówno krajowym jak i międzynarodowym, a 19 proc. wyłącznie w transporcie krajowym. Spośród firm świadczących przewozy zarówno w transporcie międzynarodowym na 10 ostatnich zleceń 51,4 proc. stanowiły przewozy międzynarodowe i krajowe, pozostałe 48,6 proc. realizowało zlecenia wyłącznie międzynarodowe. Trzeba jednak zauważyć, że część z badanych firm świadczyło usługi na krótkim dystansie, jedynie do Niemiec, Austrii lub podobnie niedaleko położonych krajów.

Wśród firm świadczących usługi krajowe i zagraniczne 79,6 proc. nie świadczy żadnych usług logistycznych. 11,8 proc. firm oferuje magazynowanie , a 10,4 proc. odprawy celne, natomiast wśród firm świadczących wyłącznie usługi krajowe 86,1% nie świadczy żadnych usług logistycznych. 10,1 proc. firm oferuje magazynowanie, a 7,6 proc. przepakowywanie.
Wyposażenie w samochody

Firmy świadczące transport międzynarodowy i krajowy posiadają przeważnie od 3 do 7 samochodów (37 proc.), natomiast firmy krajowe to zazwyczaj 1 lub 2 samochody (46,2 proc.). W firmach świadczących usługi w transporcie międzynarodowym największą część taboru stanowią samochody siodłowe powyżej 16 ton - 39,7 proc. (wg liczby pojazdów). Natomiast tabor firm oferujących transport tylko krajowy w 36,5 proc. składa się z samochodów od 6 do 16 ton. Na 819 badanych firm przypada ogółem 7625 samochodów, co daje średnią 9,3 pojazdy na firmę. W przypadku firm oferujących transport międzynarodowy średnia ta wynosi 10,1 samochody. Natomiast na firmę operującą tylko w ruchu krajowym przypada średnio 5,6 samochodów.

W przypadku 65, proc. firm liczebność taboru nie zmieniła się w roku 2001. W 25,6 proc. firm transportowych liczba samochodów zwiększyła się , a jedynie w 7,8 proc. firm ubyło samochodów ciężarowych.

Największa liczba samochodów ciężarowych posiada klasę ekologiczności EURO - 2 - 33,2 proc.. Natomiast 31,6 proc. taboru stanowią samochody nieekologiczne. Te ostatnie są zdecydowanie częściej własnością firm oferujących tylko transport krajowy i są to stosunkowo najczęściej samochody siodłowe powyżej 16 ton - 55,3 proc.

Ponad połowa taboru samochodowego stanowi własność firmy - 62,8 proc. Kolejne 23,6 proc. samochodów jest w leasingu, a 11 proc. jest wynajmowanych. Najmniej popularną formą własności jest kredyt - stanowi on jedynie 2,7 proc.

Wśród marek samochodów zakupionych w ostatnich pięciu latach dominuje marka VOLVO - 45,4 proc., a następnie marki: RENAULT - 34,7 proc., MERCEDES - 33,8 proc., SCANIA - 33,7 proc. W ostatnich pięciu latach najczęściej kupowano samochody siodłowe powyżej 16 ton - 48,8 proc. oraz samochody o podwoziu od 6 do 16 ton - 17,3 proc. Nowe samochody stanowiły 51,2 proc. natomiast używane 48,8 proc. Wśród nowych samochodów zakupionych przez firmy świadczące usługi w transporcie międzynarodowym dominują samochody siodłowe powyżej 16 ton - 50,7 proc. Natomiast w firmach oferujących tylko transport krajowy przeważają samochody o podwoziu od 6 do 16 ton - 31,6 proc. Analogiczna sytuacja występuje w przypadku samochodów używanych. Najczęstszym sposobem zakupu samochodów ciężarowych jest zakup u dealera - 34,4 proc., a następnie od innej firmy - użytkownika - 24,4 proc. oraz firmy leasingowej - 20,4 proc. Najpopularniejszym sposobem finansowania zakupu samochodów ciężarowych są środki własne - 41,3 proc., następnie leasing operacyjny - 27,5 proc. i kredyt bankowy - 20,8 proc. Porównując środki finansowania zakupu samochodów nowych i używanych, widoczna jest przewaga udziału środków własnych w przypadku samochodów używanych, podczas gdy nowe samochody są najczęściej kupowane na zasadach leasingu operacyjnego. Głównymi powodami wyboru określonej marki samochodów ciężarowych były: cena - 70,8 proc., marka/producent samochodu - 54,9 proc., zużycie paliwa - 32,7 proc. oraz dotychczasowe doświadczenia - 27,7 proc. Najwyższą średnią ocen mierzących poziom satysfakcji z posiadanych samochodów ma marka VOLVO, a następnie w kolejności marki: SCANIA, DAEWOO oraz DAF. Najniższe średnie ocen otrzymały marki JELCZ i STAR.

Jeśli wziąć pod uwagę firmy świadczące usługi w transporcie międzynarodowym, to 49,2 proc. z nich planuje w najbliższych trzech latach zakup samochodów ciężarowych. Natomiast jedynie 35,4 proc. firm oferujących transport tylko krajowy planuje zakup samochodów do roku 2004. Najczęściej planowane marki to: VOLVO - 40,2 proc., MAN - 29,9 proc., SCANIA - 28,1 proc., MERCEDES - 27,5 proc. 40,4 proc. respondentów planuje zakup nowych samochodów, a 43,5 proc. zakłada, że będą to samochody używane.
Wyposażenie w przyczepy i naczepy

Wśród firm, które świadczą usługi zarówno w transporcie krajowym, jak i międzynarodowym 93,5 proc. posiada przyczepy lub naczepy, natomiast 6,1 proc. nie ma takiego wyposażenia. Na 751 przebadanych firm posiadających przyczepy i naczepy przypada ogółem 8774 przyczep i naczep, co daje średnią 11,7 przyczepy/ naczepy na firmę. W przypadku firm oferujących transport międzynarodowy średnia ta jest wyższa i wynosi 13,1 przyczepy i naczepy. Natomiast na firmę operującą tylko w ruchu krajowym przypada średnio 4,8 przyczep i naczep.

Przyglądając się strukturze ilościowej (tzn. biorąc pod uwagę liczbę sztuk) to na 8147 transporterów u przewoźników międzynarodowych 70,8 proc. stanowią naczepy, a 29,1 proc. przyczepy. W transporcie krajowym na 627 sztuk 51,5 proc. to naczepy, 48,5 proc. przyczepy.

W transporcie międzynarodowym do najczęściej używanych należą przyczepy typu skrzyniowego (stanowią one 56,3 proc. wszystkich używanych przyczep w transporcie międzynarodowym). Poza nimi używane są także przyczepy kontenerowe (16,4 proc.) oraz kurtynowe (5,9 proc.). Jeśli chodzi o naczepy, to najczęściej używany jest typ skrzyniowy (55,7 proc.). Kolejnymi używanymi naczepami są kontenery - 12,2 proc., następnie chłodnie (11 proc.) a także naczepy kurtynowe (ich użycie wynosi 7,5 proc.).

W transporcie krajowym najczęściej używane są przyczepy skrzyniowe - ich użycie wynosi 59,3 proc. Następnie przyczepy samowyładowcze typu HDS oraz kolejno: przyczepy rolnicze oraz kontenerowe.

Podobnie w przypadku naczep w transporcie krajowym dominują skrzyniowe (59 proc.), naczepy samowyładowcze typu HDS (11,8 proc.), potem kontenery (8,8 proc.) a także cysterny i chłodnie po 5,1 proc. W 88,9 proc. przypadków przyczepy i naczepy są własnością firmy, 24 proc. posiada sprzęt w leasingu, 5,1 proc. zaciągnęło kredyt aby dokonać zakupu, 3,3 proc. firm wynajmuje.

Wśród marek przyczep i naczep zakupionych w ostatnich pięciu w firmach świadczących usługi w transporcie międzynarodowym dominuje marka Schmitz- 20,2 proc.. a następnie marki: Kogel- 18,4 proc. i Zremb- 9,6 proc.. Natomiast w firmach świadczących usługi w transporcie krajowym kolejno: Schmitz- 25,1 proc., Kogel- 13,3 proc. i Wielton- 10,2 proc.. Najczęściej wybieraną marką przyczepy w firmach oferujących usługi w transporcie międzynarodowym jest Kogel (15,2 proc.) oraz Zremb (13,9 proc.) i Wielton (13,2 proc.); natomiast najczęściej wybieraną marką naczepy jest Schmitz (22,6 proc.), Kogel ( 19,6 proc.) oraz Zremb (19,6 proc.).

W firmach świadczących usługi w transporcie krajowym najpopularniejszą marką przyczepy jest Schmitz (21,5 proc.), Kogel (15 proc.) i Wielton (11,2 proc.); natomiast w przypadku naczepy Schmitz (28,3 proc.), Krone (13,1 proc.) i Kogel (13,1 proc.). Wśród przyczep i naczep zakupionych przez firmy świadczące usługi w transporcie tylko transport międzynarodowy przeważa typ skrzyniowy - 65,2 proc., w dalszej kolejności kontenery - 11 proc. oraz chłodnie - 6,1 proc. i kurtynowe - 6 proc. Analogiczna sytuacja występuje w przypadku transportu krajowego - odpowiednio 61,6 proc., 11,9 proc., 9,4 proc. i 6,3 proc..

W transporcie międzynarodowym 42,4 proc. zakupionych przyczep i naczep zostało wyprodukowanych w latach 1997 - 1999. Natomiast przyczepy i naczepy wyprodukowane w ostatnich trzech latach (2000 - 2002r.) stanowią 25,2 proc. nabytych przyczep i naczep. Najczęstszym sposobem zakupu przyczep i naczep w transporcie międzynarodowym jest zakup u dealera - 31,3 proc., a następnie od innej firmy - użytkownika - 25,2 proc. oraz firmy leasingowej - 16,4 proc., na kupno bezpośrednio u producenta decyduje się 9,1 proc.. W międzynarodowym transporcie najpopularniejszym sposobem finansowania zakupu przyczep / naczep są środki własne - 48,3%, następnie leasing operacyjny - 25,7 proc. i kredyt bankowy - 17,1 proc..

Najwyższą średnią ocen mierzących poziom satysfakcji z posiadanych samochodów ma marka SCHMITZ, a następnie marki: KRONE, KOGEL oraz CMT. Najniższe średnie ocen otrzymały marki TRAILOR i WIELTON. Wśród firm świadczących usługi zarówno w transporcie międzynarodowym jak i krajowym 42 proc. w najbliższym czasie planuje zakupić przyczepy bądź naczepy, w przypadku transportu wyłącznie krajowego takie plany ma 24,7 proc. Wśród osób, które zadeklarowały chęć zakupu przyczep / naczep jako pierwsze wskazanie konkretnego producenta takiego sprzętu znalazł się Schmitz - 25,3 proc., następnie Kogel - 16 proc., a także Wielton - 6,5 proc. Łącznie największym potencjalnym zainteresowaniem cieszą się przyczepy i naczepy Schmitz - 40,7 proc., w dalszej kolejności Kogel - 30,3 proc., Wielton - 12,4 proc..
Lokalizacja pojazdów

Najczęściej pierwszą spontanicznie wymienianą firmą oferującą usługi lokalizacji pojazdów był Polkomtel - 8,4 proc. wskazań, 7 proc. respondentów w pierwszej kolejności przychodziła na myśl Polska Telefonia Cyfrowa - ERA. Ogółem najwyższą znajomość spontaniczną uzyskali następujący producenci: Polkomtel 13,4 proc., Era - 10,6 proc., Liberty Polska - 6,5 proc. Należy jednak zwrócić uwagę, że 70 proc. osób nie potrafiło wymienić żadnej firmy świadczącej tego rodzaju usługi.

W przebadanej populacji połowa respondentów jako producenta urządzeń lokalizujących pojazdy wymieniła Polską Telefonię Cyfrową Era (51,5 proc.) oraz Polkomtel (51,4 proc.). W przebadanej populacji 14 proc. firm posiada przynajmniej jeden samochód wyposażony w urządzenia lokalizujące pojazdy, natomiast pozostałe 86 proc. nie ma wykupionej tego rodzaju usługi. Wśród tych, którzy mają urządzenia lokalizujące 35,4 proc. ma w nie wyposażonych od jednego do dwóch samochodów, kolejne 32,7 proc. od 3 do 9 samochodów, 28,3 proc. posiada 10 i więcej takich urządzeń w swojej firmie, 3,5 proc. nie potrafi podać liczby.

Najczęściej wymienianymi korzyściami jakie wg przedstawicieli firm transportowych daje system lokalizacji pojazdów są:

szybka identyfikacja pozycji pojazdu - 48,6 proc.
kontrola pracy kierowcy - 48,6 proc.
zabezpieczenie przed kradzieżą - 48,1 proc.

W przypadku ewentualnych zakupów urządzeń lokalizujących pojazdy 61 proc. stwierdziło, że nie zamierza zakupić tego typu usługi, 26 proc. nie potrafi w tym momencie odpowiedzieć czy zdecyduje się na zakup czy nie, pozostałe 13 proc. jest zainteresowanych wyposażeniem swoich samochodów w tego rodzaju urządzenia.

Główną przyczyną dla której firmy nie zdecydują się na zakup urządzeń lokalizujących pojazdy w najbliższych 3 latach lub później jest cena - ponad połowa (53,3 proc.) stwierdziła ze usługa ta jest dla nich zbyt droga 38,4 proc. uważa że dla nich jest nieprzydatna.

Badanie zarysowało obraz polskiego rynku transportowego przed wejściem Polski do UE, w przyszłym roku planowane jest jego powtórzenie w celu monitorowania zmian mających miejsce w tej branży. Sytuacja może w najbliższych latach istotnie się zmienić, szczególnie w firmach oferujących usługi w transporcie międzynarodowym, to one bowiem szybko zostaną dotknięte wysokimi wymaganiami dotyczącymi ekologii oraz standardu usług. Choć wiele z nich jest już w stanie wypełniać te wymagania, to nadal dla dużej części pozostaje to dużym wyzwaniem.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum ZAPRASZAMY forumtruckerskie.c0.pl Strona Główna :: Firmy Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
     ZAPRASZAMY forumtruckerskie.c0.pl: forumtruckerskie.c0.pl     
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group   c3s Theme © Zarron Media
Regulamin